vrijdag 6 januari 2017

't Is koud!

Ik sta te popelen om al mijn jonge fruitboompjes (netjes ingekuild) een vaste plek in de tuin te geven, maar de felle kou van de afgelopen dagen heeft "de graafwerken" een halt toegeroepen. Meer tijd om eens rond te kijken naar wat ik allemaal (niet) gedaan heb!  

Overal waar ik ga ritselt het tussen de takken en onder de bladeren. Merels schieten voor me uit terwijl ze luid kwetterend hun alarmroep laten horen. De cavias komen om een extra hapje bedelen. Zelfs -6° is niet koud genoeg om het leven hier tegen te houden!

Wel is duidelijk dat de dieren tijdens vorstperiodes elk door mensen verwaarloosd stukje tuin appreciƫren: een takkenbos, een verdwaalde emmer, de composthoop, een houtstapel, een ongesnoeide struik... Op zulke plaatsen vinden ze beschutting, overwinteringsplekjes, en met wat geluk een paar onverwachte hapjes...

Een paar ongeoogste appels zijn snoepjes voor de merels

 Zowel vruchten- als insecteneters komen aan hun trekken bij afgevallen fruit
Het zonnebloemzaad is heel gegeerd door allerlei vogeltjes...

Ook zaadhulzen van koolsoorten, radijs en rammenas worden ijverig opengepikt om van de zaadjes te peuzelen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vraag? Ideetje? Of gewoon de schrijfkriebels?
Ik lees jullie commentaren met veel plezier!